Studieguide: Tre måder til at blive mere fokuseret på studiet

I fredags fik rigtig mange unge mennesker besked om at de skal starte på en videregående uddannelse efter sommerferien og med det venter der et nyt liv som studerende, hvor man kommer til at få travlt med mange timers læsning, fester, kærester og studiejobs. Og netop derfor gælder det om at være fuldt fokuseret, så man kan yde sit bedste og få det maksimale ud af sin tid. Så hvis du genre vil have en god start på studiet, kommer der her tre råd til at få nogle gode studievaner.

1: Sørg for at få en ordentlig nattesøvn hver nat

Noget af det vigtigste for at man kan yde sit bedst både imens man er i skole og i alt almindelighed der at man får en ordentlig nattesøvn og her er der hver måned 10% af danskerne der har problemer med at sove og over et år siger 50% af danskerne, at de har problemer med at sove. Som grundregel skal man derfor sørge for at få imellem seks og otte timers søvn hver nat. Derudover er de vigtigt, at man går i seng og står op på de samme tidspunkter hver dag, da dette påvirker ens krop til at forstå hvornår kroppen skal restituere, hvilket den gør når du sover. Som tommelfingerregel restituerer kroppen mest i tidsrummet 22-02, hvilket er en del af forklaringen på hvorfor man ikke føler sig udhvilet efter en tur i byen, selvom man har fået mange timers søvn. Som en sidste ting, så er det også vigtigt, at man sover i en seng der passer til ens krop.

Så hvis du alligevel skal have en ny seng så tag en snak med en ekspert eller måske din læge hvis du får har haft rygproblemer. Hvis du er på udkig efter en ny seng kan du finde et godt udvalg på denne side.

 2: Drop colaen til de sene nattetimer

En anden ting der kan gøre en stor forskel for din præstationsevne er hvad du spiser og drikker. Her er det vigtigt at man spiser sundt og ikke mindst, at man holder sig fra store mængder sukker såsom cola eller endda Redbul, da dette ikke er godt for kroppen. I stedet er det bedre at spise balanceret, samt at supplere med en smule ekstra kreatin, da dette kan hjælpe med at forbedre ens koncentrationsevne. Kreatin er et protein som kan købes både i helsebutikker og på apoteket.

3: Sørg for at motionere et par gange om ugen

En sidste ting der er med til at forbedre ens aktivitetsniveau samt at modvirke stress er at motionere. Så hvis du ikke er i prangende form er det en god ide at sørge for at komme ud to til tre gange om ugen og løbe en kortere tur. Når vi motionerer, kommer vores kredsløb op i gear og dette kan også påvirke blodtrykket positivt. Og som en sidste ting, så er det en god måde at komme lidt væk fra skolebøgerne på for en stund, imens man tænker på noget helt andet. Find eventuelt en studiekammerart eller en sambo som du kan dyrke motion sammen med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.