Sådan håndterer du bedst muligt eksamenssituationen

Vi bringer her en guide til at håndtere eksamensforberedelsen samt selve den mundtlige eksamen på bedst mulig vis. Vi kommer blandt andet ind på disponering af tid, eksamensforberedelse som leg – og gode råd til at få styr på nervøsiteten. 

Overblik

De fleste unge stresser over deres eksaminer – og ofte drejer det sig om manglende overblik. Derfor er vores første råd at danne sig et godt overblik over tid og hvad der skal læses op – eventuelt hvad der skal skrives, hvis det er en skriftlig eksamen. Når man har noteret sig de forskellige opgaver, bør man planlægge de forskellige opgaver udover forskellige dage. Her er det vigtigt, at man er realistisk i forhold til disponering af tid. Man kan med fordel indlægge en ’buffer’ i sin tidsplanlægning. Denne fungerer ligesom i et budget, hvor ’buffer’-pengene kan bruges på uforudsete udgifter. I sin planlægning bør man dermed planlægge tid til eventuelle uforudsete hændelser, så man ikke pludseligt stresser over noget, der er gået galt. Det er en kæmpe fordel at have med i sin plan, så man ikke kommer bagud; det giver desuden en god tryghedsfølelse.

Læg bøgerne fra dig

Man bør ikke afsætte alt sin tid til eksamensforberedelse, for så kan man hurtigt gå død i det. Det er vigtigt, at man ikke lader sin hverdag gå i stå – ’bare’ fordi man skal til eksamen. Man bør fortsat kunne passe sit arbejde, sin træning og have aftaler med venner. Man kan optimalt skære ned på det i en presset eksamensperiode, men det er sundt for hovedet at få fri fra eksamenslæsning fra tid til anden. Derfor bør dette også indgå i planlægningen, så man har noget at se frem til – fremfor at man blot kan se frem til dag på dag med eksamenslæsning.

Fortæl hvad du har lært

I stedet for blot at læse og skrive ned, hvad man har lært – så forbereder man sig godt til en mundtlig eksamen ved at sætte ord på sin viden. Selvom man har skrevet ned på papir, hvordan en teori fungerer, kan det være en stor hjælp at sætte ord på. Oftest kan man blive mundlam, da man kan have svært ved at videreføre sin viden, hvorfor vi anbefaler, at man øver sig på dette. Se med i afsnittet herunder.

Leg Margrethe-skål

Margrethe-skål er en fantastisk leg til at få styr på sin viden. Man kan enten gøre det med sig selv eller med studiekammerater. Man skriver en helt masse spørgsmål ned, som man folder sammen og putter ned i en skål. Det behøver ikke kun være spørgsmål, men også navne på teoretikere, begreber der skal forklares og så videre.
Man begynder legen ved at trække en seddel – og så besvare denne/fortælle hvad man ved om emnet. Derefter går det på tur til der til sidst ikke er flere sedler tilbage. Den som trækker et spørgsmål, er den som skal svare på denne – medmindre han/hun ikke kan. Her må de andre selvfølgelig gerne hjælpe. Ydermere bringer denne leg også muligheden for at diskutere teori, hvis der nu er noget, man er uenig om; hvilket er godt at få styr på før en eksamen.
Det kan være sværere end man lige regner med at få sat ord på sin viden – og dermed besvare spørgsmålene. Det er derfor en rigtig god øvelse, før man skal til mundtlig eksamen.

Mundtlig eksamen

Mange danske studerende bliver nervøse, når de skal til mundtlig eksamen. Det er svært at gøre noget ved eksamensangst, men man kan forsøge at ændre sin indstilling til eksamen. De fleste studerende er bange for, at de svarer forkert til eksamen. Her kan man berolige sig selv med, at man har forberedt sig godt – og derfor kender teori, analyse og så videre ind og ud. Er der alligevel noget, som censor mener er forkert, kan man altid argumentere for, hvorfor man har forstået det, som man har. Hvis man kan bringe valide argumenter på banen, vil censor ikke se negativt på det, som svarer man blot forkert – uden argumenter. Det er derfor altid vigtigt at kunne argumentere for sine svar.

Hvis du følger ovenstående råd, giver du i hvert fald dig selv det bedste grundlag for en god eksamensperiode og en god mundtlig eksamen. – Og så er det vigtigt at huske på, at lærer og censor ikke vil dig noget dårligt. Derimod kan det hjælpe på nervøsiteten blot at se mundtlig eksamen som en samtale fremfor en eksamen, der bliver bedømt.
Held og lykke!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.