3 tips til at blive eksamensklar

 

Vintersemesteret er for mange universitetsstuderende lige overstået. Det betyder, at man er et skridt tættere på at færdiggøre sin uddannelse som følger af, at man har klaret en række eksamener. På universitetet er antallet af eksamener mange, så det gælder om at finde en måde, hvorpå man bedst muligt kan forberede sig på disse eksamener. Oplæsningsperioder kan tage utrolig hårdt på en, både fysisk og psykisk. Dette vil vi med nedenstående tips forsøge at give en forklaring på, hvordan man bedst muligt håndterer.

 

Vær struktureret

I en oplæsningsperiode er det meget gavnligt at strukturere sin tid, således at man planlægger, hvornår der arbejdes intensivt og hvornår man slapper af. På denne måde skaber man et overblik over perioden, som gør, at man bedre kan forberede sig på, hvad man går i møde.

Som universitetsstuderende ved man, at det kræver en hel del selvkontrol og -ledelse at kunne gennemføre en uddannelse, hvilket især gælder op til eksamener. Læg derfor faste tider for, hvornår du arbejder produktivt og fastlæg dem ud fra din personlige produktivitet. Hvis du eksempelvis føler, at det ikke giver dig noget at læse om aften, så planlæg efter det. Ser du din oplæsningsperiode som et projekt, så kan du tage inspiration fra klassisk projektplanlægning, hvor du fastsætter nogle milepæle, som holder din motivation højt og gør, at du vil føle små succesoplevelser. Dette vil give dig mange fordele i sidste ende.

 

Dyrk motion

Man kan føle sig meget presset på tid i eksamensperioder og nogle har det endda sådan, at de slet ikke føler, at de har tid til andet end at forberede sig til eksamener. Det er dog vigtigt, at man opretholder energiniveauet frem for at køre sig selv træt. En effektiv måde at gøre dette på er ved hjælp af at dyrke motion. Giv dig derfor tid til røre dig, eftersom dette vil stimulere kroppen og give en følelse af overskud.

Selv hvis man føler, at tiden er knap, skal det at dyrke motion ses som en investering af tid, da det i sidste ende vil gavne ens effektivitet rigtig meget.

 

 

Giv dig selv luft

 

Det er ydermere essentielt, at man holder pauser, hvor man kan give hovedet lidt ro. Under sin planlægning er det altså vigtigt, at man sætter tider af til, hvornår på dagen man giver sig selv lov til at slappe af. Det kunne eventuelt være efter man har opnået en af de milepæle, som man har fastlagt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.